Mazda MX-5

Mazda MX-5  

Mazda MX-5 bola na trh uvedená v roku 1990 a vyplnila medzeru nielen v programe automobilky Mazda.Prvé modely sa dodávali v troch farbách – červenej, bielej a modrej. V ponuke bol štvorvalcový zážihový motor 1,6 litra s výkonom 115 koní s dvoma vačkovými hriadeľmi a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Koncom modelového roku 1990 sa v programe objavila aj štvorstupňová automatická prevodovka, ktorá znížila výkon motora na 105 koní. Všetky modeli mohli byť na objednávku dodané s odnímateľnou pevnou strechou. Štandardnou výbavou modelového roku 1990 bol airbag vodiča a manuálna sklápacia strecha.

Dôležitým bol rok 1991, kedy sa do ponuky dostal systém ABS. Nedodával sa štandardne, automobily ním mohli byť vybavené na želanie. Bolo ponúkané ako samostatný doplnok a nebolo súčasťou žiadnej výbavy. V roku 1992 boli pozmenené len niektoré mechanické a karosárske časti. Rok 1994 priniesol nástup novej pohonnej jednotky – radového štvorvalca s objemom 1,8 litra. Zmeny sa dotkli aj výbav, nechýbal airbag spolujazdca, spevnenie karosérie, zvačšil sa priemer štandardných kotúčových bŕzd, ale ABS zostávalo naďalej ako voliteľná výbava. V ponuke boli aj nové liatinové 7-lúčové disky. V roku 1996 prešla MX-5 zmenami najmä bezpečnostnými, dvere dostali nové spevnenie proti bočnému nárazu. Zmenil sa dizajn výplne dverí, ktoré teraz obsahovali aj miesto na odkladanie automáp. Zatiaľ čo rok 1997 neznamená skoro žiadne vylepšenia a úpravy, rok 1998 je dátumom nástupu novej generácie MX-5 so zmeneným dizajnom, ale stále veľkým šarmom.


Nová MX-5 má zmenený dizajn, ale jej základný tvar sa zmenil len trochu. Rozmery sú takmer identické s predchádzajúcou generáciou, ale nová generácia ponúka väčší batožinový priestor. Vyklápacie "flip-up" reflektory boli nahradené klasickými reflektormi. MX-5 dostala nový prístrojový panel a trojramenný športový volant. Pohonnou jednotkou ostáva 1,8 litrový štvrovalec, ktorý je kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Výkon vzrástol o 7 koní. Šesťstupňová manuálna prevodovka je v ponuke od limitovanej série "10th Anniversary". Veľkosť pneumatík a ráfikov ostala nezmenená, štadnardom boli kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách, ABS znova iba na želanie. V roku 2001 prišli ďalšie zmeny, ktoré sa dotkli sedadiel, novej konzoly a chrómovým lemovaním prístrojov. Modifikácie bŕzd zvýšili brzdný účinok. Mazda MX-5 sa v aktuálnej podobe vyrába dodnes.


1. generácia
ROZMERY A HMOTNOSTI    
Celková dĺžka mm 3975
Celková šírka mm 1680
Celková výška mm 1225
Rázvor mm 2265
Rozchod vpredu mm 1415
Rozchod vzadu mm 1440
Pohotovostná hmotnosť kg 1100
Objem batožin. priestoru l 144
    
MOTOR    
Typ   zážihový,radový
DOHC 16V
Zdvihový objem ccm 1840
Kompresný pomer   10,0:1
Maximálny výkon (EEC) (kW/rpm) 107/7000
Max. krútiaci moment (Nm/rpm) 168/5000
Príprava zmesi   elektronické vstrekovanie paliva
Objem palivovej nádrže l 50
     
VÝKONY    
Maximálna rýchlosť km/h 208
     
SPOTREBA PALIVA    
(podľa direktívy EEC /1999/100)  
Cyklus - mestský l/100 km 7,2
- mimomestský l/100 km 11,9
- kombinovaný l/100 km 8,9
     
RIADENIE    
Riadenie - typ hrebeňové
Posilňovač riadenia - typ s premenlivou účinnosťou
     
PREVODOVKA    
Prevodové stupne - 1. stupeň 3,760
  - 2. stupeň 2,269
  - 3. stupeň 1,645
  - 4. stupeň 1,257
  - 5. stupeň 1,000
  - 6. stupeň 0,843
  - spätný chod 3,564
  - stály prevod 3,636
     
ZAVESENIE    
Zavesenie predných kolies dvojité lichobežníkové
Zavesenie zadných kolies dvojité lichobežníkové
     
BRZDY    
Predné brzdy kotúčové,chladené
Zadné brzdy kotúčové
     

Spracoval a spísal Steve.

Diskusia k článku