Mazda MX-5 bola na trh uvedená v roku 1990 a vyplnila medzeru nielen v programe
automobilky Mazda.Prvé modely sa dodávali v troch farbách – červenej, bielej a
modrej. V ponuke bol štvorvalcový zážihový motor 1,6 litra s výkonom 115 koní s
dvoma vačkovými hriadeľmi a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Koncom
modelového roku 1990 sa v programe objavila aj štvorstupňová automatická
prevodovka, ktorá znížila výkon motora na 105 koní. Všetky modeli mohli byť na
objednávku dodané s odnímateľnou pevnou strechou. Štandardnou výbavou modelového
roku 1990 bol airbag vodiča a manuálna sklápacia strecha.
Dôležitým bol rok 1991, kedy sa do ponuky dostal systém ABS. Nedodával sa
štandardne, automobily ním mohli byť vybavené na želanie. Bolo ponúkané ako
samostatný doplnok a nebolo súčasťou žiadnej výbavy. V roku 1992 boli pozmenené
len niektoré mechanické a karosárske časti. Rok 1994 priniesol nástup novej
pohonnej jednotky – radového štvorvalca s objemom 1,8 litra. Zmeny sa dotkli aj
výbav, nechýbal airbag spolujazdca, spevnenie karosérie, zvačšil sa priemer
štandardných kotúčových bŕzd, ale ABS zostávalo naďalej ako voliteľná výbava. V
ponuke boli aj nové liatinové 7-lúčové disky. V roku 1996 prešla MX-5 zmenami
najmä bezpečnostnými, dvere dostali nové spevnenie proti bočnému nárazu. Zmenil
sa dizajn výplne dverí, ktoré teraz obsahovali aj miesto na odkladanie automáp.
Zatiaľ čo rok 1997 neznamená skoro žiadne vylepšenia a úpravy, rok 1998 je
dátumom nástupu novej generácie MX-5 so zmeneným dizajnom, ale stále veľkým
šarmom.
Nová MX-5 má zmenený dizajn, ale jej základný tvar sa zmenil len trochu.
Rozmery sú takmer identické s predchádzajúcou generáciou, ale nová generácia
ponúka väčší batožinový priestor. Vyklápacie "flip-up" reflektory boli nahradené
klasickými reflektormi. MX-5 dostala nový prístrojový panel a trojramenný
športový volant.
Pohonnou jednotkou ostáva 1,8 litrový štvrovalec, ktorý je kombinovaný so
šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Výkon vzrástol o 7 koní. Šesťstupňová
manuálna prevodovka je v ponuke od limitovanej série "10th Anniversary". Veľkosť
pneumatík a ráfikov ostala nezmenená, štadnardom boli kotúčové brzdy na všetkých
štyroch kolesách, ABS znova iba na želanie. V roku 2001 prišli ďalšie zmeny,
ktoré sa dotkli sedadiel, novej konzoly a chrómovým lemovaním prístrojov.
Modifikácie bŕzd zvýšili brzdný účinok. Mazda MX-5 sa v aktuálnej podobe vyrába
dodnes.
|
1. generácia
ROZMERY A HMOTNOSTI |
|
|
Celková dĺžka |
mm |
3975 |
Celková šírka |
mm |
1680 |
Celková výška |
mm |
1225 |
Rázvor |
mm |
2265 |
Rozchod vpredu |
mm |
1415 |
Rozchod vzadu |
mm |
1440 |
Pohotovostná hmotnosť |
kg |
1100 |
Objem batožin. priestoru |
l |
144 |
| |
|
MOTOR |
|
|
Typ |
|
zážihový,radový DOHC 16V |
Zdvihový objem |
ccm |
1840 |
Kompresný pomer |
|
10,0:1 |
Maximálny výkon (EEC) |
(kW/rpm) |
107/7000 |
Max. krútiaci moment |
(Nm/rpm) |
168/5000 |
Príprava zmesi |
|
elektronické vstrekovanie paliva |
Objem palivovej nádrže |
l |
50 |
|
|
|
VÝKONY |
|
|
Maximálna rýchlosť |
km/h |
208 |
|
|
|
SPOTREBA PALIVA |
|
|
(podľa direktívy EEC /1999/100) |
|
Cyklus - mestský |
l/100 km |
7,2 |
- mimomestský |
l/100 km |
11,9 |
- kombinovaný |
l/100 km |
8,9 |
|
|
|
RIADENIE |
|
|
Riadenie - typ |
hrebeňové |
Posilňovač riadenia - typ |
s premenlivou účinnosťou |
|
|
|
PREVODOVKA |
|
|
Prevodové stupne |
- 1. stupeň |
3,760 |
|
- 2. stupeň |
2,269 |
|
- 3. stupeň |
1,645 |
|
- 4. stupeň |
1,257 |
|
- 5. stupeň |
1,000 |
|
- 6. stupeň |
0,843 |
|
- spätný chod |
3,564 |
|
- stály prevod |
3,636 |
|
|
|
ZAVESENIE |
|
|
Zavesenie predných kolies |
dvojité lichobežníkové |
Zavesenie zadných kolies |
dvojité lichobežníkové |
|
|
|
BRZDY |
|
|
Predné brzdy |
kotúčové,chladené |
Zadné brzdy |
kotúčové |
|
|
|
Spracoval a spísal Steve.
Diskusia k článku
|