Mazda MX-3 (Eunos Presso/Autozam AZ-3/Precidia) [1991-1998]

Mazda MX-3  

Mazda Motor Corporation uviedla na trh model MX-3 v máji 1991. Malé dvojdverové coupé, vychádzajúce z platformy radu 323, sa mohlo pochváliť unikátnym motorom V6 s najmenším vyrábaným objemom 1845cc s rozvodom DOHC 24V (motor je označovaný K8). Tento motor bol vyvíjaný ako jeden z novokoncipovaných V6 motorov, určených nielen pre MX-3, ale aj pre novoprichádzajúci model Mazda 626 GE a takisto pre neskorší model Xedos 6 a Xedos 9. Druhou motorizáciou bol radový štvorvalec objemu 1598cc s rozvodom OHC 16V. Pre neskoršie ročníky bola práve táto pohonná jednotka modifikovaná a vyladená na vyšší výkon. MX-3 sa dodávala s automatickou štvorstupňovou prevodovkou a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. ABS sa dodávalo výlučne v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Brzdy boli kotúčové na obidvoch nápravách, vpredu s vnutorným chladením. Koncom roku 1991 sa MX-3 začala predávať aj v Európe, najprv v Nemecku a neskôr bola dotupná aj na bývalom československom trhu. V Japonsku niesol tento model označenie Eunos Presso a vo vlastnej distribučnej sieti Mazdy sa predávala aj pod názvom Autozam AZ-3. V roku 1992 sa dostala aj na americký a kanadský trh. Hlavne v Kanade bola známa pod označením Precidia. V roku 1997 dochádza k zmene loga, ktoré sa zmenilo na všetkých vtedajších predávaných modeloch Mazda. Predaj MX-3 stále pokračoval v Japonsku a Európe. Počas výroby mali modely MX-3 dve vyhotovenia palubnej dosky, pričom jedna z nich pochádzala z modelu Mazda 323F generácie BG a vykytovala sa častejšie, hlavne v prvých rokoch výroby. V roku 1997 bol na českom a slovenskom trhu k dispozícii len jeden model s objednávacím kódom EB53 EAM. Bol vybavený silnejším z dvojice motorov, teda K8 a dodávaný výlučne s manuálnoou prevodovkou a bohatou výbavou, ktorá ale neobsahovala kožené čalúnenie sedadiel a takisto ani elektrické ovládanie vodičovho sedadla, tempomat, resp. vyhrievanie vonkajších spätných zrkadiel. Za príplatok bola k dispozícií klimatizácia a metalický lak. Výroba tohto modelu sa skončila v roku 1998.


MOTOR   1,6i 1,8i V6
Katalyzátor   3-cestný katalyzátor
Objem valcov [cm3] 1598 1845
Vŕtanie / zdvih [mm] 78,0 / 83,6 75,0 / 69,6
Kompresný pomer   9,0:1 9,2:1
Výkon [kW (k) x min-1] 65 (88) / 5300 98 (133) / 6800
Max. krútiaci moment [Nm x min-1] 132 / 4000 157 / 5300
Typ konštrukcie   radový štvorvalec šesťvalec do V, rozovretie 60°
Pracovný cyklus   štvortaktný Ottov motor
Ventilový rozvod   jeden vačkový hriadeľ v hlave valcov dva vačkové hriadele v každej hlave
Ventily   4 ventily pre každý valec, hydraulické vymedzovanie vôle
Pohon vačkových hriadeľov   ozubený remeň
Uloženie kľukového hriadeľa   5-krát uložený
Poloha motora a usporiadanie   vpredu / naprieč
Príprava zmesi   elektronické vstrekovanie paliva (systém: L-Jetronic)
Prívod paliva   elektrické palivové čerpadlo
Mazanie motora   tlakové mazanie s ozubeným čerpadlom a výmenným filtrom
Chladenie motora   pretlakové kvapalinové chladenie s obehovým čerpadlom, termostatom ovládaný elektrický ventilátor
ELEKTRICKÁ SCHÉMA      
Zapaľovanie   bezkontaktné riadené tranzistorové zapaľovanie
Alternátor [V / A] 12 / 70 12 / 90
Batéria [V / A] 12 / 50 12 / 50 (alebo 12 / 55)
PRENOS HNACEJ SILY      
Pohon   predná náprava
Prevodovka   plne synchronizovaná päťstupňová manuálna
Prevodové pomery - 1. stupeň 3,42 3,31
  - 2. stupeň 1,84 1,83
  - 3. stupeň 1,29 1,31
  - 4. stupeň 1,03 1,03
  - 5. stupeň 0,82 0,84
- spätný chod   3,21 3,17
- stály prevod   4,11 4,39
Spojka   hydraulicky ovládaná suchá jednokotúčová
VÝKON A SPOTREBA      
Max. rýchlosť [km/h] 179 202
Zrýchlenie [0-100 km/h] 10,5 s 8,5 s
Priemerná spotreba 90km/h [l/100 km] 5,8 7,1
Priemerná spotreba 120km/h [l/100 km] 7,5 8,8
Priemerná spotreba mesto [l/100 km] 9,0 11,1
Palivo   Normal (podliehajúci norme DIN 51607, min. 91 okt)
KAROSÉRIA      
Konštrukcia samonosná vystužená oceľová karoséria schopná absorbcie energie v prednej a zadnej časti, 2-dverová
Miesta na sedenie 2+2
Objem batožinového priestoru [l] 289
PODVOZOK      
Predné zavesenie nezávislé McPherson, priečný skrutný stabilizátor, spodné ramená, vinuté pružiny
Zadné zavesenie nezávislé McPherson, priečny skrutný stabilizátor, priečne dvojité ramená, vinuté pružiny
Rozmer diskov a pneumatík 5,5J x 14 185/65 R14 85T 6J x 15 205/55 R15 87V
Riadenie hrebeňové s hydraulickým posilňovačom
Minimálny oblúk otáčania [m] 10,6
BRZDY      
Prevádzkové brzdy hydraulické na všetkých kolesách, diagonálne rozdelenie dvojokruhového systému, s posilňovačom a redukčnými ventilmi na zadnej náprave
Predné kotúčové s vnútorným chladením
Zadné   bubnové kotúčové
NÁPLNE      
Motorový olej (s olej. filtrom) [l]   3,4 4,9
Chladiaca zmes [l]   6,0 7,5
Objem palivovej nádrže [l] 50
HMOTNOSTI      
Pohotovostná hmotnosť [kg]   1030 - 1050 1115 - 1148
Celková hmotnosť [kg]   1460 1500
Zaťaženie na prednú nápravu [kg]   840 875
Zaťaženie na zadnú nápravu [kg]   695 700
Max. nosnosť strechy [kg] 75
ROZMERY      
Celková dĺžka mm 4220
Celková šírka mm 1695
Celková výška mm 1310
Rázvor mm 2445
Rozchod vpredu mm 1450
Rozchod vzadu mm 1465
Minimálna svetlá výška mm 155 146
       
VÝBAVA PRE MODEL 1.8 V6  

Technika + vonkajšia vybava:
riadený (ev. oxidačný) katalyzátor, päťstupňová manuálna prevodovka, kotúčové brzdy predné, kotúčové brzdy zadné, svetlomety do hmly, zadný stierač a ostrekovač, disky kolies z ľahkých zliatín, nárazníky vo farbe vozidla

Bezpečnost:
ABS, airbag vodiča, airbag spolujazdca, predpínače bezpečnostných pásov, bezpečnostné výztuhy dverí, imobilizér

Vnútorná výbava + komfort:
opierky hlavy vpredu/vzadu, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant, otáčkomer, digitálne hodiny, elektronické ovládanie ventilácie, osvetlenie skrinky zapaľovania, osvetlený zapalovač, osvetlenie zámkov dverí, čítacia lampička, anténa + 4 reproduktory, centrálne zamykanie, el. nastaviteľné vonkajšie zrkadlá, el. ovládanie okien, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, el. ovládané strešné okno, otváranie nádrž zvnútra, sklopné delené operadlá vzadu, tónovane sklá

Voliteľná výbava:
klimatizácia, metalický lak

Spracoval a spísal Steve.
Zdroj: Oficiálne materiály Mazda, Mazda 7.92 Technische Daten und Ausstattung MX-3, Mazda News podzim/zima 1996, cenník pre ČR platný od 1.2.1997, Mazda program '96


Diskusia k článku