Mazda Motor Corporation uviedla na trh model MX-3 v máji 1991. Malé dvojdverové coupé,
vychádzajúce z platformy radu 323, sa mohlo pochváliť unikátnym motorom V6 s
najmenším vyrábaným objemom 1845cc s rozvodom DOHC 24V (motor je označovaný K8). Tento motor bol vyvíjaný ako jeden z novokoncipovaných V6 motorov, určených nielen pre MX-3, ale aj pre novoprichádzajúci model Mazda 626 GE a takisto pre neskorší model Xedos 6 a Xedos 9. Druhou motorizáciou bol radový štvorvalec objemu 1598cc s rozvodom OHC 16V. Pre neskoršie ročníky bola práve táto pohonná jednotka modifikovaná a vyladená na vyšší výkon. MX-3 sa dodávala s automatickou štvorstupňovou prevodovkou a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. ABS sa dodávalo výlučne v kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Brzdy boli kotúčové na obidvoch nápravách, vpredu s vnutorným chladením. Koncom roku 1991 sa MX-3 začala predávať aj v Európe, najprv v Nemecku a neskôr bola dotupná aj na bývalom československom trhu. V Japonsku niesol tento model označenie Eunos Presso a vo vlastnej distribučnej sieti Mazdy sa predávala aj pod názvom Autozam AZ-3. V roku 1992 sa dostala aj na americký a kanadský trh. Hlavne v Kanade bola známa pod označením Precidia.
V roku 1997 dochádza k zmene loga, ktoré sa zmenilo na všetkých vtedajších predávaných modeloch Mazda. Predaj MX-3 stále pokračoval v Japonsku a Európe. Počas výroby mali modely MX-3 dve vyhotovenia palubnej dosky, pričom jedna z nich pochádzala z modelu Mazda 323F generácie BG a vykytovala sa častejšie, hlavne v prvých rokoch výroby. V roku 1997 bol na českom a slovenskom trhu k dispozícii len jeden model s objednávacím kódom EB53 EAM. Bol vybavený silnejším z dvojice motorov, teda K8 a dodávaný výlučne s manuálnoou prevodovkou a bohatou výbavou, ktorá ale neobsahovala kožené čalúnenie sedadiel a takisto ani elektrické ovládanie vodičovho sedadla, tempomat, resp. vyhrievanie vonkajších spätných zrkadiel. Za príplatok bola k dispozícií klimatizácia a metalický lak.
Výroba tohto modelu sa skončila v roku 1998.
|
MOTOR |
|
1,6i |
1,8i V6 |
Katalyzátor |
|
3-cestný katalyzátor |
Objem valcov |
[cm3] |
1598 |
1845 |
Vŕtanie / zdvih |
[mm] |
78,0 / 83,6 |
75,0 / 69,6 |
Kompresný pomer |
|
9,0:1 |
9,2:1 |
Výkon |
[kW (k) x min-1] |
65 (88) / 5300 |
98 (133) / 6800 |
Max. krútiaci moment |
[Nm x min-1] |
132 / 4000 |
157 / 5300 |
Typ konštrukcie |
|
radový štvorvalec |
šesťvalec do V, rozovretie 60° |
Pracovný cyklus |
|
štvortaktný Ottov motor |
Ventilový rozvod |
|
jeden vačkový hriadeľ v hlave valcov |
dva vačkové hriadele v každej hlave |
Ventily |
|
4 ventily pre každý valec, hydraulické vymedzovanie vôle |
Pohon vačkových hriadeľov |
|
ozubený remeň |
Uloženie kľukového hriadeľa |
|
5-krát uložený |
Poloha motora a usporiadanie |
|
vpredu / naprieč |
Príprava zmesi |
|
elektronické vstrekovanie paliva (systém: L-Jetronic) |
Prívod paliva |
|
elektrické palivové čerpadlo |
Mazanie motora |
|
tlakové mazanie s ozubeným čerpadlom a výmenným filtrom |
Chladenie motora |
|
pretlakové kvapalinové chladenie s obehovým čerpadlom, termostatom ovládaný elektrický ventilátor |
ELEKTRICKÁ SCHÉMA |
|
|
|
Zapaľovanie |
|
bezkontaktné riadené tranzistorové zapaľovanie |
Alternátor |
[V / A] |
12 / 70 |
12 / 90 |
Batéria |
[V / A] |
12 / 50 |
12 / 50 (alebo 12 / 55) |
PRENOS HNACEJ SILY |
|
|
|
Pohon |
|
predná náprava |
Prevodovka |
|
plne synchronizovaná päťstupňová manuálna |
Prevodové pomery |
- 1. stupeň |
3,42 |
3,31 |
|
- 2. stupeň |
1,84 |
1,83 |
|
- 3. stupeň |
1,29 |
1,31 |
|
- 4. stupeň |
1,03 |
1,03 |
|
- 5. stupeň |
0,82 |
0,84 |
- spätný chod |
|
3,21 |
3,17 |
- stály prevod |
|
4,11 |
4,39 |
Spojka |
|
hydraulicky ovládaná suchá jednokotúčová |
VÝKON A SPOTREBA |
|
|
|
Max. rýchlosť |
[km/h] |
179 |
202 |
Zrýchlenie |
[0-100 km/h] |
10,5 s |
8,5 s |
Priemerná spotreba 90km/h |
[l/100 km] |
5,8 |
7,1 |
Priemerná spotreba 120km/h |
[l/100 km] |
7,5 |
8,8 |
Priemerná spotreba mesto |
[l/100 km] |
9,0 |
11,1 |
Palivo |
|
Normal (podliehajúci norme DIN 51607, min. 91 okt) |
KAROSÉRIA |
|
|
|
Konštrukcia |
samonosná vystužená oceľová karoséria schopná absorbcie energie v prednej a zadnej časti, 2-dverová |
Miesta na sedenie |
2+2 |
Objem batožinového priestoru [l] |
289 |
PODVOZOK |
|
|
|
Predné zavesenie |
nezávislé McPherson, priečný skrutný stabilizátor, spodné ramená, vinuté pružiny |
Zadné zavesenie |
nezávislé McPherson, priečny skrutný stabilizátor, priečne dvojité ramená, vinuté pružiny |
Rozmer diskov a pneumatík |
5,5J x 14 185/65 R14 85T |
6J x 15 205/55 R15 87V |
Riadenie |
hrebeňové s hydraulickým posilňovačom |
Minimálny oblúk otáčania [m] |
10,6 |
BRZDY |
|
|
|
Prevádzkové brzdy |
hydraulické na všetkých kolesách, diagonálne rozdelenie dvojokruhového systému, s posilňovačom a redukčnými ventilmi na zadnej náprave |
Predné |
kotúčové s vnútorným chladením |
Zadné |
|
bubnové |
kotúčové |
NÁPLNE |
|
|
|
Motorový olej (s olej. filtrom) [l] |
|
3,4 |
4,9 |
Chladiaca zmes [l] |
|
6,0 |
7,5 |
Objem palivovej nádrže [l] |
50 |
HMOTNOSTI |
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť [kg] |
|
1030 - 1050 |
1115 - 1148 |
Celková hmotnosť [kg] |
|
1460 |
1500 |
Zaťaženie na prednú nápravu [kg] |
|
840 |
875 |
Zaťaženie na zadnú nápravu [kg] |
|
695 |
700 |
Max. nosnosť strechy [kg] |
75 |
ROZMERY |
|
|
|
Celková dĺžka |
mm |
4220 |
Celková šírka |
mm |
1695 |
Celková výška |
mm |
1310 |
Rázvor |
mm |
2445 |
Rozchod vpredu |
mm |
1450 |
Rozchod vzadu |
mm |
1465 |
Minimálna svetlá výška |
mm |
155 |
146 |
|
|
|
|
Technika + vonkajšia vybava:
riadený (ev. oxidačný) katalyzátor, päťstupňová manuálna prevodovka, kotúčové brzdy predné, kotúčové brzdy zadné, svetlomety do hmly, zadný stierač a ostrekovač, disky kolies z ľahkých zliatín, nárazníky vo farbe vozidla
Bezpečnost:
ABS, airbag vodiča, airbag spolujazdca, predpínače bezpečnostných pásov, bezpečnostné výztuhy dverí, imobilizér
Vnútorná výbava + komfort:
opierky hlavy vpredu/vzadu, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant, otáčkomer, digitálne hodiny, elektronické ovládanie ventilácie, osvetlenie skrinky zapaľovania, osvetlený zapalovač, osvetlenie zámkov dverí, čítacia lampička, anténa + 4 reproduktory, centrálne zamykanie, el. nastaviteľné vonkajšie zrkadlá, el. ovládanie okien, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, el. ovládané strešné okno, otváranie nádrž zvnútra, sklopné delené operadlá vzadu, tónovane sklá
Voliteľná výbava:
klimatizácia, metalický lak
|
Spracoval a spísal Steve.
Zdroj: Oficiálne materiály Mazda, Mazda 7.92 Technische Daten und Ausstattung MX-3, Mazda News podzim/zima 1996, cenník pre ČR platný od 1.2.1997, Mazda program '96
Diskusia k článku
|